1. Iniţializarea regimului grafic
Placa grafică sau adaptorul de ecran este componenta hard a calculatorului care asigură gestiunea memoriei şi controlul monitorului video. Driver-ul grafic este componenta soft-ului care comandă placa grafică. Placa grafică tratează ecranul în două moduri:
În regimul text fiecare caracter ce apare la ecran este păstrat în memoria calculatorului în doi octeţi, unul cuprinde codul ASCII al caracterului, iar al doilea culorile, iluminarea, culoarea fonului şi clipirea. În regimul grafic memoria ecranului are un cod pentru fiecare pixel prin care se determină culoarea pixelui.
Zona de memorie ecran pentru memorarea unui ecran se numeşte pagină video. Pagina video care apare la un moment dat pe ecran se numeşte pagină vizibilă. Prelucrarea informaţiei grafice în Pascal este susţinută de modulul Graph.
Modulul Graph pune la dispoziţie circa 90 de proceduri şi funcţii păstrate în fişierul graph.tpu. Utilizarea procedurilor şi funcţiilor grafice este posibilă dacă în partea declarativă uses vom declara modulul graph. Fiecare regim grafic are driver-ul său specific. Tabelul următor conţine lista regimurilor grafice posibile pentru diferite adaptoare grafice. În prima coloniţă sunt indicare tipurile de drivere, în a doua – numărul de pixeli de pe ecran, în coloniţa a treia este indicată palitra de culori a regimului dat, în ultima coloniţă sunt indicate numărul de pagini video care se pot încărca simultan în memoria videoadaptorului.
Orice program Turbo Pascal ce conţine prelucrarea informaţiei grafice trebuie să cuprindă:
[like url=http://resurse-educationale.uv.ro/]Iniţializarea regimului grafic se relizează prin procedura InitGraph cu formatul:
InitGraph(var GraphDriver:integer; {tipul adaptorului}
var GraphMode:integer; {regimul grafic}
var DriverPath:string); {calea spre driver}
De exemplu:
procedure ini;
var gd, gm:integer;
begin
gd:=detect;
initgraph(gd,gm,’c:\tp\bgi’);
if graphresult<>grok then halt(1);
end;