Epoca de pionierat a Internetului s-a terminat. In prezent asistam la inceputul unei revolutii in modul de a face afaceri la scara globala, 24 de ore din 24. Afacerile online ( e-business ), comertul electronic, magazinele electronice, etc. au devenit deja termeni consacrati in lumea financiara si bancara. Dupa un raport al Forrester Research vanzarile online au crescut de la 300 milioane USD in 1995, la peste 6 miliarde USD in 2000 si se asteapta sa depaseasca cifra de 90 miliarde USD in 2005. In ultimul deceniu, Internetul a evoluat intr-o unealta formidabila avand un impact major in toate aspectele vietii. La fiecare jumatate de an apar schimbari asa de importante incat este imposibil de prevazut unde se va ajunge in urmatorii 10 ani. Conform unor statistici, utilizatorul tipic de Internet este american (84%), alb (87%), vorbitor de limba engleza (93%), in varsta de 35 de ani, educat si avand un salariu bun. Astazi, din ce in ce mai multe firme si chiar persoane particulare au o pagina web. Pe Internet, se gasesc la dispozitia celor interesati toate mijloacele necesare pentru crearea de site-uri web. Se pot realiza atit site-uri simple, avand cateva pagini, cit si site-uri deosebit de complexe, de sute de pagini si care inglobeaza ultimele tehnologii in domeniul: Flash, Shockwave, Java, Javascript, etc. La momentul actual exista din ce in ce mai multe firme care se ocupa cu webdesign, dar preturile cerute pentru realizarea unei pagini web sunt destul de mari. Web-ul astazi, ca si cel de ieri si cel de maine se afla intr-o continua transformare si metamorfoza care pe cei mai multi fie ii lasa rece fie ii ameteste si ii descurajeaza in incercarea de a intelege mai mult. Scopul lucrarii date este de a-l pune in actualitate pe omul “studioso” cu posibilitatile oferite de internet la accesarea informatie si utilizarea ulterioara a acesteia in scopuri proprii. De asemenia, imi propun ca prin lucrarea data persoana fizica sa obtina o idee si informatie mai larga privind posibilitatile proprii de promovare personala si a unei afaceri prin intermediul internetului utilizind web-siturile. In cadrul primului capitol voi demonstra, pe cit e posibil, ca E-afacerile ocupa un segment important in piata afacerilor globale. In primul capitol voi prezenta prin intermediul unor exemple eficacitatea utilizarii internetului prin demonstrarea posibilitatilor largite ale E-learningului, care dupa cum se pare a avut un impact neastptat de mare asupra societatii contemporane. De asemeni voi aduce exemple ale utilizarii Internetului in realizarea unei afacere precum si utilizarea acestuia drept sursa principala de realizare ale bunurilor unui agent economic. Modalitatea de afisare a informatiilor pe internet are loc in mare parte prin intermediul Web-Siturilor, astfel ca in cadrul capitolului doi ma voi opri in mod special asupra acestora. O atentie deosebita o voi acorda clasificarii acestora din diferite puncte de vedere. Ulterior in acest capitol voi atrage atentia asupra principiilor de administrare a afacerilor pe internet. Datorita faptului ca aceasta lucrare va fi concentrata asupra eficientei economice a sit-urilor web, voi analiza unele modele business de sit-uri, oprindu-ma in mod special la modelul publicitar, cel de sustinere a unor afaceri existente precum si modele de lansare a unor noi afaceri cu toate efectele pozitive ulterioare lansarii acestuia, desigur in cazul unei lansari de succes. De asemeni voi prezenta perspectivele generale ale acestor modele de afaceri precum si pe zone geografice concrete, aducind drept exemplu dezvoltzarea in ultimii ani. Dupa ce voi da o explicatie privind tipurile existente ale web-sit-urilor si posibilitatile de utilizare ale acestora, ulterior ma voi opri asupra crearii in sine a acestuia, iar mai amanuntit asupra etapelor de creare a site-ului web, dat fiind importanta cu care trebuie tratat acest proces la fiecare din etapele crearii lui. Am structurat aceest capitol in patru parti care reprezinta, dupa parerea mea, etape absolut obligatorii in realizarea unui site-web care sa atraga vizitatorii. In literatura de specialitate sau pe siturile care furnizeaza informatii despre webdesign probabil aceste etape, precum si pasii necesari pentru parcurgerea lor, vor fi denumite altfel. Din considerente proprii de machetare a lucrarii si pentru a fi pe cit posibil cit mai concisa eu am gasit aceste denumiri. Poate ele nu sunt cele mai sugestive, dar intelegerea si parcurgerea lor in totalitate sunt esentiale daca dorim sa obtinem o audienta maxima pentru site.
1.Economia digitala si impactul ei asupra societatii
Utilizarea larga a tehnologiilor informatiei si comunicatiilor si progresul catre
Societatea Informationala asigura cresterea economica in conditii de protectie
sporita a mediului, accelerand reducerea consumului fizic in favoarea valorificarii
informatiei si a cunoasterii, deplasarea centrului de greutate de la investitii in
mijloacele fixe la investitii in capitalul uman. In acest mod,
Societatea Informationala integreaza si obiectivele dezvoltarii durabile,
bazata pe dreptate sociala si egalitatea sanselor, libertate, diversitate
culturala si dezvoltare inovativa, protectie ecologica, restructurarea industriei
si a mediului de afaceri.
Schimbarile majore din ultimii ani – cresterea exponentiala a comunicatiilor mobile
si a numarului utilizatorilor de Internet, contributia sectorului TIC (tehnologiile
informatiei si comunicatiilor) la cresterea economica si la crearea de locuri de munca,
restructurarea companiilor si a business-ului in general pentru a beneficia mai eficient
de noile tehnologii, dezvoltarea accelerata a comertului electronic – sustin tranzitia de
la era industriala la cea post – industriala.
Noile tehnologii digitale fac accesul, stocarea si transmiterea informatiei din ce in
ce mai facile si mai accesibile. Dispunand de informatia digitala, aceasta poate fi
transformata in noi valori economice si sociale, creand imense oportunitati pentru
dezvoltarea de noi produse si servicii. Informatia devine resursa-cheie pentru economia digitala.
Notiunea de “noua economie” (economia digitala) se refera in special la transformarile
actuale ale activitatilor economice ca rezultat al utilizarii tehnologiilor digitale,
care asigura accesul, prelucrarea si stocarea informatiei intr-o maniera mai ieftina
si mai facila. Noua economie este caracterizata de intensificarea inglobarii cunoasterii
in noile produse si servicii, cresterea importantei invatarii si a inovarii, a
globalizarii si a dezvoltarii durabile. Volumul enorm al informatiilor schimba modul
de functionare a pietelor, facand posibile restructurarea intreprinderilor si aparitia
de noi oportunitati pentru crearea de valoare prin exploatarea informatiilor disponibile.
In prezent, exista ample dezbateri in mass-media internationala si in mediile politice
asupra intrebarii daca aceste modificari sunt suficient de radicale pentru a merita
eticheta de “noua economie”. La originea acestor dezbateri stau performantele
exceptionale ale economiei americane: 8 ani de crestere continua, cresterea anuala
de peste 4% in ultimii ani, inflatia controlata sub 2%, somajul sub 5%.
Construirea noului model de societate ridica probleme socio-politice majore – atat
la scara nationala cat si internationala – de atenuare a fenomenului de “digital
divide” (excludere de la beneficiile noilor tehnologii a unor categorii sociale
si a unor regiuni/zone geografice) si de coeziune sociala, de conservare si promovare
a culturii specifice fiecarei natiuni si comunitati locale, de protectie a cetateanului
si consumatorului. Solutionarea acestor probleme nu se poate realiza decat printr-un
dialog larg intre autoritatile guvernamentale, reprezentantii mediului de afaceri, ai
mediului academic si societatea civila.
Download Web site pentru afacere