JavaScript este un limbaj de scriptare simplu, interpretat, orientat spre obiecte, care poate fi folosit pentru a adăuga un comportament interactiv simplu unei pagini HTML prin intermediul unui script de cuvinte-cheie într-o pagină Web.
JavaScript este un limbaj de scriptare a cărei sintaxă seamănă, într-o oarecare măsură, cu cea a limbajelor C, C++, Pascal, Java sau Delphi, dar care are anumite particularităţi care îl fac să se deosebească esenţial de orice alt limbaj de programare. Pentru ca programul de navigare să poată executa instrucţiuni JavaScript, el trebuie configurat în aşa fel încît să nu ignore astfel de instrucţiuni. Totodată programul de navigare trebuie să recunoască instrucţiunile JavaScript;
JavaScript este un limbaj independent de platforma pe care rulează, adică un acelaşi script va putea fi executat sub Unix, MacIntosh sau Windows fără a fi necesară efectuarea anumitor modificări.
Limbajul Java poate fi folosit pentru proiectarea de aplicaţii independente sau pentru proiectarea de microaplicaţii care pot fi incluse în cadrul paginilor Web şi care poartă denumirea de applet-uri şi sunt şi ele independente de platformă.
Script-urile JavaScript sunt incluse prin intermediul marcajului <SCRIPT>, iar applet-urile Java prin intermediul marcajului <OBJECT>; există şi marcajul <APPLET> , dar folosirea lui nu mai este recomandată.
JavaScript foloseşte legarea dinamică, adică referinţele sunt verificate în timpul rulării, în timp ce Java foloseşte legarea statică, adică referinţele trebuie să existe în momentul compilării.
Cu JavaScript se poate îngloba scripturi direct în paginile HTML. Aceste scripturi pot fi folosite pentru a programa pagina Web să răspundă şi să reacţioneze la acţiunule programului de vizualizare. JavaScript ocupă un teren de mijloc între programare şi marcarea HTML, ceea ce îl face accesibil fiecăruia.
Fiind un limbaj interpretat, JavaScript este uşor de utilizat, dar creşte şi şansa de a include un script cu erori. Este nevoie de verificat toate scripturile înainte de ale plasa pe paginile Web. Limbajul este orientat spre obiecte. Fiecare obiect are proprietăţi, metode şi subrutine de tratare a evenimentelor asociate lui.
Condiţia actuală a limbajulu Java Script
Java Script a fost lansat cu o versiune 1.0 împreună cu Netscape Navigator 2.0. Cu fiecare nouă versiune, alte obiecte au fost adăugate limbajului. În principal, aceste noi obiecte permit verificarea noilor caracteristici din browser. Microsoft creat o implimentare JavaScript pentru browserul său Intrenet Explorer numită Jscript. Diferenţa dintre JavaScript şi Jscript sunt foarte subtile dar există. Pentru crearea scriptului JavaScript pentru Internet Explorer, mai întîi este nevoie de verificat pagina de informaţii despre Jscript creată de Microsoft la adresa-http://www.microsoft.com/jscript.
Marcajul <SCRIPT>
În interiorul unui document HTML, instrucţiunile JavaScript sunt cuprinse, de obicei, în interiorul marcajului <SCRIPT> care este o extensie a limbajului HTML. Acest marcaj poate apărea atît în antetul documentului HTML (marcajul <HEAD>), cît şi în corpul documentului (marcajul <BODY>), şi deasemenea permite introducerea unui numar arbitrar de funcţii sau secvenţe de instrucţiuni JavaScript şi poate să apară în orice secţiune a documentului . Script-urile definite în antet sunt încărcate înaintea încărcării restului paginii, antetul fiind un loc excelent pentru plasarea funcţiilor JavaScript pentru a fi sigure că acestea vor fi disponibile atunci cînd sunt apelate în alte secţiuni ale documentului HTML. Sintaxa marcajului <SCRIPT> este următoarea (în cazul folosirii limbajului JavaScript):
<SCRIPT language=”JavaScript”>
//cod JavaScript
</SCRIPT>
Marcajul <SCRIPT> are un atribut suplimentar numit src cu ajutorul căruia se poate preciza URL-ul unui fişier care conţine instrucţiunile JavaScript care formează script-ul respectiv. De obicei, fişierele care conţin astfel de instrucţiuni au extensia JS. Limbajul JavaScript oferă multe alte facilităţi în afară de simpla înserare de elemente într-o pagină Web.
Exemplu 1: Acest exemplu ilustrează o modalitate de a cere utilizatorului să introducă anumite date:
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>
Salut!
</TITLE>
<SCRIPT language=”JavaScript”>
var nume=window.prompt
(“Vă rugăm să vă introduceţi numele:”,”");
document.write(“Salut “+nume+”!”);
</SCRIPT>
</HEAD>
</HTML>